S T A T U T
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W ZESPOLE SZKÓŁ SAMORZĄDOWYCH
IM. WŁADYSŁAWA STANISŁAWA REYMONTA
W PĄTNOWIE
Rozdział 1
Postanowienia wstępne
Publiczna Szkoła Podstawowa w Zespole Szkół Samorządowych im. Wł. St. Reymonta w Pątnowie
1) Stempla szkoły używa się w pismach wychodzących ze szkoły np. zaświadczeniach, wnioskach, informacjach dla rodziców, opiniach itp.
2) Stempla szkoły używa się w obiegu wewnętrznym np.: zarządzeniach dyrektora, pismach wewnętrznych np. kary, nagrody dyrektora, dokumenty szkolne, regulaminy, procedury, instrukcje itp.
3) Stempla szkoły używa się w dokumentacji finansowej.
1
2) drugi etap edukacyjny – klasy IV–VIII szkoły podstawowej.
Ilekroć w statucie jest mowa o:
1) szkole – należy przez to rozumieć Publiczną Szkołę Podstawową w Zespole Szkół Samorządowych im. Wł. St. Reymonta w Pątnowie.
2) statucie – należy przez to rozumieć Statut Publicznej Szkoły Podstawowej w Zespole Szkół Samorządowych im. Wł. St. Reymonta w Pątnowie.
3) nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego szkoły,
4) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
5) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Pątnów.
6) dzienniku – należy przez to rozumieć dziennik elektroniczny.
2
7) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.).
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające szkolny zestaw programów nauczania i program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
1) szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
2) program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący: treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele),
2) wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej,
3) formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób,
3
4) rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość,
5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania,
6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności, 7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki,
8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat,
9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji,
10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej,
11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość,
12) zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy,
1) prowadzenie dziecka do zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych w procesie dalszego kształcenia,
2) rozwijanie poznawczych możliwości uczniów, tak, aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata,
3) rozwijanie i przekształcanie spontanicznej motywacji poznawczej w motywację świadomą, przygotowując do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego,
4) uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka w procesie kształcenia,
5) rozwijanie umiejętności poznawania i racjonalnego oceniania siebie, najbliższego otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, przyrodniczego i technicznego,
6) umacnianie wiary dziecka we własne siły i w możliwość osiągania trudnych, ale wartościowych celów,
7) rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka,
8) wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej,
9) kształtowanie zainteresowań własnym regionem, lokalnymi tradycjami i obyczajami oraz zagrożeniami dla regionu,
10) kształtowanie samodzielności, obowiązkowości, odpowiedzialności za siebie i innych, 11) zachęcanie do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych,
12) kształtowanie umiejętności reagowania na zagrożenie bezpieczeństwa, życia i zdrowia,
4
13) kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne zdrowie, sprawność fizyczną i właściwą postawę ciała,
14) promowanie ochrony zdrowia, kształtowanie nawyków higieny osobistej, zdrowego żywienia i higieny pracy umysłowej,
15) poznanie szkodliwości środków odurzających (alkoholu, nikotyny, narkotyków i in.) i zaznajomienie z instytucjami udzielającymi pomocy,
16) opiekę nad uczniami z rodzin zagrożonych patologią i niewydolnych wychowawczo, 17) poznawanie cech własnej osobowości i uświadamianie sobie własnej odrębności,
18) rozpoznawanie własnych emocji i emocji innych ludzi oraz kształtowanie do nich właściwego stosunku,
19) rozwijanie umiejętności asertywnych,
20) tworzenie własnego systemu wartości w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności,
21) rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,
22) uczenie tolerancji i szacunku dla innych ludzi oraz zasad i reguł obowiązujących w relacjach międzyludzkich,
23) ukazanie znaczenia rodziny w życiu każdego człowieka i właściwych wzorców życia rodzinnego,
24) kształtowanie umiejętności bezpiecznego i higienicznego postępowania w życiu szkolnym i prywatnym,
25) integrację uczniów niepełnosprawnych.
Realizacja celów i zadań szkoły odbywa się także z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia poprzez następujące działania:
1) integrację wiedzy nauczanej w procesie kształcenia zintegrowanego napierwszym etapie edukacyjnym,
2) oddziaływanie wychowawcze określone w celach i zadaniach szkoły, 3) prowadzenie lekcji religii/etyki w szkole,
4) prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych, zajęć specjalistycznych, dydaktyczno-wyrównawczych i zajęć gimnastyki korekcyjnej,
5) pracę pedagoga szkolnego wspomaganą badaniami i zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej,
6) współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Wieluniu, Sądem Rodzinnym w Wieluniu, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Pątnowie i innymi organizacjami i stowarzyszeniami wspierającymi szkołę.
5
1) zapewnienie uczniom przebywającym w szkole opieki przez nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
2) organizowanie przed lekcjami i w czasie przerw dyżurów nauczycielskich na korytarzach –zasady i organizację ww. dyżurów określaregulamin dyżurów,
3) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych i innych zajęciach,
4) w miarę możliwości przeznaczenie oddzielnych segmentów dla dzieci w różnym wieku I–III oraz IV–VIII,
5) zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej uczniom wymagającym opieki przed zajęciami i po zajęciach lekcyjnych,
6) szkolenie pracowników szkoły w zakresie bhp, p.poż.
7) dostosowanie stolików uczniowskich, krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów, rodzaju pracy,
8) systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne prowadzące do uzyskania przez uczniów karty rowerowej,
9) zapewnienie uczniom warunków do spożycia śniadania i posiłku obiadowego w stołówce szkolnej,
10) utrzymywanie pomieszczeń szkolnych, budynków, placów, boisk i sprzętu szkolnego w stanie pełnej sprawności i stałej czystości,
11) dostosowanie rozkładu zajęć lekcyjnych do zasad higieny pracy umysłowej uczniów, 12) kształtowanie postaw promujących zdrowy tryb życia,
a także:
13) nauczyciel reaguje na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów,
14) inny pracownik obsługi szkoły zwraca się do osób postronnych wchodzących na teren szkoły o podanie celu pobytu, w razie potrzeby zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły lub kieruje tę osobę do dyrektora,
15) nauczyciel lub inny pracownik szkoły niezwłocznie zawiadamia dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów.
6
Rozdział 3
Organy szkoły i ich kompetencje
1) dyrektor szkoły,
2) rada pedagogiczna,
3) samorząd uczniowski,
4) rada rodziców.
1) tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady pedagogicznej w celu podnoszenia jakości pracy szkoły,
2) podejmowania działań umożliwiających rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w szkole,
3) dbania o autorytet rady pedagogicznej, ochrony praw i godności nauczycieli, oddziaływania na postawę nauczycieli, pobudzania ich do twórczej pracy, innowacji i podnoszenia kwalifikacji,
4) zapoznawania rady pedagogicznej z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego oraz omawiania trybu i form ich realizacji.
1) kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole,
3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
7
4) realizacja uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
5) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły, ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
6) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
7) współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych, 8) odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg egzaminu w klasie VIII,
9) stwarzanie warunków do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
10) występowanie do Łódzkiego Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
11) przedstawianie radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły,
12) wstrzymywanie wykonania uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących, niezgodnych z przepisami prawa,
13) wydawanie zezwolenia na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określenie warunków jego spełniania,
14) kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci mieszkające w obwodzie szkoły podstawowej,
15) dopuszczanie do użytku w szkole zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania, podręczników, materiałów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych,
16) podawanie do publicznej wiadomości zestawu podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego,
17) zezwalanie uczniowi na indywidualny program lub tok nauki,
18) organizowanie uczniowi, który posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, takiego nauczania,
19) ustalanie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
20) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom,
21) ustalanie na podstawie ramowego planu nauczania dla poszczególnych klas i oddziałów tygodniowego rozkładu zajęć,
22) realizacja zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
8
23) współpraca z Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej KAMED, Krzyworzeka sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad młodzieżą w tym udostępnianie imienia, nazwiska i numeru PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki,
24) wdrażanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających zgodność przetwarzania danych osobowych przez zespół z przepisami o ochronie danych osobowych,
25) rozstrzyganie o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów szkoły jeżeli rada pedagogiczna nie podejmie stosownej uchwały,
26) powoływanie na stanowisko wicedyrektora i odwoływanie z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej, ustalanie zakresu obowiązków dla wicedyrektora.
1) kierowanie jako kierownik zakładem pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami,
2) decydowanie w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
3) decydowanie w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
4) występowanie z wnioskami w sprawach nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
5) dokonywanie oceny pracy nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły mających status pracowników samorządowych,
6) sprawowanie opieki nad dziećmi uczącymi się w szkole,
7) odpowiedzialność za dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy poziom szkoły, 8) tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów,
9) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz w doskonaleniu zawodowym,
10) zapewnienie, w miarę możliwości, odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych,
11) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
12) organizowanie procesu awansu zawodowego nauczycieli,
13) zawieszenie w pełnieniu obowiązków nauczyciela, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego,
9
14) zawieszenie w pełnieniu obowiązków nauczyciela, jeżeli wszczęte postępowanie karne lub złożony wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego dotyczy naruszenia praw i dobra dziecka,
15) współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym ustawą o związkach zawodowych,
16) administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem tegoż funduszu, stanowiącym odrębny dokument,
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
1) organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
10
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród i innych wyróżnień,
4) wnioski dyrektora dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole,
5) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
6) wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia,
7) dopuszczenie do użytku zaproponowanego programu nauczania w szkole podstawowej, zestawu podręczników, materiałów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych,
8) zamiar powierzenia stanowiska dyrektora szkoły, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił,
9) przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora,
10) ustalanie dodatkowych dni wolnych od zajęć,
11) wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania.
11
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
5) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu (i jednocześnie szkolnej rady wolontariatu).
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programuwychowawczo profilaktycznego,
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
12
4) opiniowanie zestawów podręczników, materiałów edukacyjnych oraz ćwiczeniowych zaproponowanych przez nauczycieli dyrektorowi, przed dopuszczeniem ich do użytku w szkole,
5) typowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora.
Organy szkoły są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora, tworzenia dobrego klimatu szkoły, poczucia współdziałania i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania szkoły.
Rozdział 4
Organizacja pracy szkoły
1) pierwsze śródrocze kończy się z dniem 31 stycznia.
13
2) drugie śródrocze rozpoczyna się z dniem 1 lutego.
3) oceny uzyskane przez uczniów po radzie klasyfikacyjnej zatwierdzającej wyniki nauczania za pierwsze śródrocze zaliczane są do drugiego śródrocza.
14
1) kształcenia zintegrowanego na pierwszym etapie edukacyjnym,
2) klasowo-lekcyjnym na drugim etapie edukacyjnym.
15
16
1) kształceniu umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałości o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów,
2) stwarzaniu uczniom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, na zajęciach z różnych przedmiotów.
17
1) uczniami, poprzez:
18
4) innymi bibliotekami, poprzez:
19
Doradztwo zawodowe
1) przygotowanie uczniów do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej;
2) przygotowanie uczniów do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: a) bezrobocie,
20
1) ustalić, jakie informacje o realizacji programu innowacyjnego będą zebrane; 2) określić, jakie narzędzia i procedury zostaną wykorzystane do zbierania informacji;
3) określić, kto, kiedy i w jakiej formie opracuje wyniki ewaluacji oraz jakie będą korzyści.
1) rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji po uzyskaniu:
Do realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia.
1) zajęć specjalistycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego.
3) zajęć logopedycznych dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
4) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie i zalecenia PPP.
5) zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
6) liczbę uczestników ww. zajęć reguluje rozporządzenie ministra właściwego ds. oświaty i wychowania.
21
1) stypendium za wyniki w nauce,
2) stypendium za osiągnięcia sportowe i artystyczne.
3) stypendium za najwyższy wynik egzaminu ósmoklasisty.
Współpraca z innymi instytucjami
1) rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady pedagogicznej, które pominięto w jej regulaminie,
2) przyjmuje i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych, 3) negocjuje w sprawach konfliktowych między uczniami, rodzicami i nauczycielami, 4) dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie,
5) wynoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem dobra publicznego,
6) wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli ich działalność narusza interesy szkoły,
7) zawiesza wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeżeli jest ona sprzeczna z prawem lub interesem szkoły i w terminie określonymw regulaminie rady uzgadnia sposoby postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały w przypadku braku rozstrzygnięcia przekazuje sprawę do rozwiązania organowi prowadzącemu,
22
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
1) sumienne i staranne wykonywanie pracy,
2) przestrzeganie czasu pracy ustalonego w szkole,
3) przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku,
4) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
5) dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia,
6) przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
23
1) W sytuacji, gdy dyrektor nie może pełnić obowiązków służbowych, zakres zastępstwa wicedyrektora rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje dyrektora.
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, jego proces uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
4) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
5) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów,
1) opracowanie planu wychowawczego dla danej klasy w oparciu o program wychowawczo-profilaktyczny szkoły,
2) zapoznawanie rodziców uczniów z programem wychowawczo-profilaktycznym szkoły, planem wychowawczym klasy i zasadami oceniania,
24
3) diagnozę potrzeb uczniów w zakresie opieki, wychowania i profilaktyki dokonywaną na początku każdego roku szkolnego oraz w trakcie roku szkolnego,
4) kształtowanie osobowości ucznia,
5) systematyczną współpracę z rodzicami, nauczycielami, pedagogiem szkolnym, 6) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
7) motywowanie ucznia do osiągania jak najlepszych wyników w nauce, zgodnie z jego możliwościami i zainteresowaniami,
8) dbanie o regularne uczęszczanie uczniów na zajęcia edukacyjne, badanie przyczyn absencji, egzekwowanie obowiązku szkolnego,
9) informowanie pedagoga szkolnego o nieusprawiedliwionych nieobecnościach ucznia,
10) troskę o rozwijanie zainteresowań ucznia poprzez zachęcanie do udziału w różnych formach zajęć pozalekcyjnych, konkursach, pracy w organizacjach szkolnych,
11) dbanie o prawidłowe stosunki między wychowankami,
12) wyrabianie u uczniów poczucia współodpowiedzialności za porządek, estetykę, czystość na terenie klasy, szkoły,
13) wywieranie wpływu na właściwe zachowanie uczniów w szkole i poza nią, badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się uczniów – podejmowanie środków zaradczych w porozumieniu z zespołem uczniowskim, nauczycielami, pedagogiem szkolnym i rodzicami ucznia,
14) ochronę przed skutkami demoralizacji i uzależnień, podejmowanie niezbędnych działań profilaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych,
15) wdrażanie do dbania o higienę, stan zdrowia, stan higieniczny otoczenia oraz przestrzegania zasad bhp w szkole i poza nią,
16) informowanie rodziców ucznia o uzyskiwanych przez niego ocenach bieżących, śródrocznych i rocznych z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz ocenach zachowania, osiągnięciach, sukcesach, trudnościach w nauce, niepowodzeniach szkolnych, problemach wychowawczych,
17) rzetelne, systematyczne i terminowe prowadzenie dokumentacji określonej zarządzeniami dyrektora szkoły,
18) opracowanie i wdrażanie oraz przeprowadzanie ewaluacji – we współpracy z zespołem wychowawczym – programu wychowawczo-profilaktycznegoszkoły, planu wychowawczego i tematyki godzin wychowawczych dla danego oddziału, harmonogramu imprez klasowych i szkolnych,
19) współpraca z biblioteką w rozbudzaniu potrzeby czytania u uczniów,
25
szkoły, pedagoga szkolnego, poradni psychologiczno-pedagogicznej, zespołów wychowawczych, doradców metodycznych i instytucji wspomagających szkołę.
1) na umotywowany wniosek nauczyciela – wychowawcy,
2) w wyniku decyzji dyrektora podyktowanej stwierdzonymi błędami wychowawczymi, 3) w przypadku dłuższej nieobecności nauczyciela.
1) realizowanie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
2) efektywne realizowanie przyjętego programu nauczania,
3) właściwe organizowanie procesu nauczania,
4) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w czasie lekcji, przerw (regulamin dyżurów) i zajęć pozalekcyjnych oraz wszelkiego typu wyjść, wycieczek, przestrzeganie przepisów bhp i zarządzeń dyrektora szkoły w tym zakresie,
5) kontrolowanie obecności uczniów na wszystkich zajęciach,
6) indywidualizowanie procesu nauczania,
7) troska o powierzone mu pomoce dydaktyczne i majątek szkoły,
8) wspieranie, poprzez działania pedagogiczne, rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań dostosowanych do potrzeb uczniów;
9) udzielanie pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych;
26
10) bezstronne, obiektywne, sprawiedliwe oraz systematyczne ocenianie i traktowanie wszystkich uczniów;
11) informowanie rodziców uczniów i wszystkich członków rady pedagogicznej (w zależności od potrzeb i sytuacji) o osiągnięciach i niepowodzeniach szkolnych swoich uczniów;
12) uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego;
13) prawidłowe prowadzenie dokumentacji dotyczącej nauczania przedmiotu i działalności wychowawczej, zgodne z obowiązującymi przepisami i poleceniami dyrektora;
14) pełnienie dyżurów zgodnie z przyjętym harmonogramem;
15)sprawowanie opieki nad uczniami w czasie zajęć dydaktycznych
16)systematyczne wprowadzanie cyfrowej wersji dokumentacji do dziennika elektronicznego
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
2) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
5) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego,
6) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia,
7) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
8) udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki,
9) współdziałanie w opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i jego ewaluacji,
10) wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
27
11) organizowanie różnych form terapii uczniom niedostosowanym społecznie,
12) współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Wieluniu i poradniami specjalistycznymi, kierując do nich wszystkich potrzebujących,
13) współdziałanie z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami opiekuńczo wychowawczymi.
1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
2) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną, 5) udzielanie informacji bibliotecznych,
6) poradnictwo w wyborach czytelniczych,
7) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego,
8) inspirowanie pracy aktywu czytelniczego,
9) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów,
10) organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa, np. apeli, konkursów.
1) zapewniają bezpieczeństwo dzieciom oddanym pod ich opiekę przez rodziców, 2) organizują pomoc w nauce i tworzą warunki do nauki własnej,
3) organizują pomoc koleżeńską dla uczniów posiadających problemy z nauką, 4) organizują gry i zabawy ruchowe,
5) rozwijają zainteresowania i uzdolnienia dzieci oraz stwarzają warunki dla wykazania ich zamiłowań i uzdolnień,
6) kształtują nawyki i potrzebę uczestnictwa w kulturze,
7) upowszechniają kulturę zdrowotną i kształtują nawyki higieny, czystości oraz dbałości o zachowanie zdrowia,
8) rozwijają samodzielność, samorządność i społeczną aktywność.
28
1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania ucznia oraz sposobów badania wyników nauczania,
3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego i wsparcia dla początkujących nauczycieli,
4) współdziałanie w organizowaniu pracowni, a także uzupełnieniu ich wyposażenia. § 46.
1) pedagog szkolny,
2) wychowawcy klas,
3) w zależności od potrzeb inni nauczyciele.
3) wskazanie głównych kierunków działań wychowawczych radzie pedagogicznej, 4) opracowanie programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły i jego stała ewaluacja.
Rozdział 6
Organizacja i formy współdziałania szkoły z rodzicami
29
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły, 2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych,
4) systematycznej kontroli dziennika elektronicznego:
5) informowania dyrektora szkoły w terminie do 30 września każdego roku o realizacji obowiązku szkolnego poza granicami kraju (dotyczy dziecka zamieszkałego w obwodzie szkoły a przebywającego czasowo za granicą),
6) rodzice dziecka realizującego obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie zezwolenia, o którym mowa w oddzielnych przepisach, są obowiązani do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w tym zezwoleniu,
7) pisemnego poinformowania nauczyciela o osobach mających prawo odbierania dziecka ze szkoły,
8) usprawiedliwiania nieobecności swojego dziecka nie później jak w ciągu 7 dni od powrotu ucznia do szkoły; w przeciwnym wypadku wychowawca zmuszony jest do odnotowania godzin nieusprawiedliwionych, co wpływa na ocenę zachowania,
9) odebrać ze szkoły dziecko, któremu stan zdrowia nie pozwala na samodzielny powrót do domu, rodzic lub pełnoletnia osoba wskazana przez rodzica,
10) uczestnictwa w zebraniach klasowych organizowanych przez wychowawcę oraz kontaktowania się w sytuacjach problemowych na wezwanie szkoły,
11) rodzice (prawni opiekunowie), których dzieci mają problemy z nauką lub zachowaniem, mają obowiązek współpracować ze szkołą w usuwaniu tych problemów,
12) zapewnić swoim dzieciom bezpieczeństwo w drodze do szkoły i zadbać o bezpieczny powrót dzieci ze szkoły do domu.
1) uzyskania informacji na temat nauki i pobytu dziecka w szkole.
2) współdecydowania, opiniowania o działaniach profilaktycznych wobec ucznia podjętych przez szkołę
3) znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych realizowanych w klasie i szkole,
4) znajomości przepisów dotyczących zasad oceniania wewnątrzszkolnego.
30
1) organizowanie spotkań i wywiadówek,
2) działania Rady Rodziców,
3) zorganizowanie klasowej rady rodziców,
4) czynne włączenie rodziców do pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej:
Rozdział 7
Uczniowie szkoły
pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
31
1) Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, dołącza się opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, założoną zgodnie z art. 82 ustawy oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
1) szkoła dostarcza uczniom podstawowych informacji na temat ich praw,
2) dyrektor szkoły umożliwia uczniom zapoznanie się ze statutem. Statut szkoły jest ogólnodostępny i znajduje się w szkolnej bibliotece oraz na stronie internetowej szkoły: www.szkolapatnow.pl
1) zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) kształcenia się oraz wychowania i opieki odpowiedniej do wieku i osiągniętego rozwoju,
32
3) organizacji życia szkolnego, umożliwiającej zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do jego możliwości, 5) korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
6) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
7) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny, ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce oraz znajomości kryteriów oceniania z zajęć edukacyjnych i zachowania,
8) bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
9) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych, pozaszkolnych i pozalekcyjnych,
10) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, 11) zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, 12) udziału w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych w przypadku trudności w nauce,
13) do bezpłatnego transportu i opieki przysługującej uczniom niepełnosprawnym w czasie przewozu do szkoły,
14) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową, proponowanie zmian i ulepszeń w życiu klasy i szkoły,
15) wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego,
16) aktywnego udziału w pracach samorządu uczniowskiego (m.in. czynne i bierne prawo wyborcze),
17)składania wniosków i opinii za pośrednictwem samorządu uczniowskiego we wszystkich sprawach szkoły, w tym sprawach dotyczących realizacji wymienionych powyżej podstawowych praw uczniów,
18) pomocy materialnej,
19) uczeń ma prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
1) złożyć skargę w danej sprawie do wychowawcy klasy,
2) przez wychowawcę klasy ma prawo zwrócić się w danej sprawie do dyrektora szkoły,
33
3) przez dyrektora szkoły i radę pedagogiczna do rady rodziców lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
1) zachowania się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka,
2) wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę oraz rzetelnej pracy nad poszerzeniem swojej wiedzy i umiejętności, uczęszczania na zajęcia wynikające z planu zajęć, przybywania na nie punktualnie – w razie spóźnienia na zajęcia, uczeń zobowiązany jest do przybycia do sali, w której się one odbywają,
3) właściwego zachowania się w trakcie zajęć edukacyjnych:
4) systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych, odrabiania prac poleconych przez nauczyciela do wykonania w domu,
5) uczęszczania na wybrane przez siebie zajęcia pozalekcyjne,
6) postępowania zgodnego z dobrem szkolnej społeczności,
7) dbania o honor i tradycję szkoły oraz współtworzenie jej autorytetu, 8) godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią,
9) dbania o piękno mowy ojczystej,
10) okazywania szacunku nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
11) przestrzegania zasad współżycia społecznego:
34
12) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów: nie palić tytoniu i nie pić alkoholu, nie używać e-papierosów itp.,
13) nie używania narkotyków ani innych środków odurzających,
14) zachowywania czystego i schludnego wyglądu,
15) troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd wewnątrz i na zewnątrz
16) dbania o wygląd zewnętrzny oraz noszenia stosownego stroju w stonowanych barwach
17) Nieprzynoszenia do szkoły przedmiotów wartościowych, dużych kwot pieniężnych (za zaginięcie tych przedmiotów szkoła nie ponosi odpowiedzialności).
18) Nieprzynoszenia do szkoły przedmiotów zagrażających bezpieczeństwui zdrowiu uczniów np. ostrych narzędzi, materiałów wybuchowych i innych.
19) Ucznia obowiązuje całkowity zakaz ćwiczeń na zajęciach sportowychi lekcjach wychowania fizycznego w biżuterii, okularach, zegarkach itp.
20) Dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów, wystrzegać się szkodliwych nałogów: alkohol, papierosy, e-papierosy, narkotyki.
21) Podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, ustaleniom samorządu uczniowskiego.
22) Uczestniczenia w zajęciach świetlicowych pod opieką nauczyciela świetlicy przed i po zakończonych zajęciach, jeżeli jest na takie zapisany. Uczeń może być zwolniony z powyższych zajęć na pisemną prośbę rodzica.
23) Odjazdu do domu pierwszym autobusem szkolnym zaraz po zakończeniu lekcji jeżeli nie korzysta ze świetlicy.
35
24) Obowiązuje zakaz używania telefonu komórkowego na terenie szkoły. W szczególnych przypadkach uczeń może za zgodą nauczyciela skontaktować się z rodzicem.
Nagrody
1) szczególne osiągnięcia w nauce,
2) aktywny udział w życiu szkoły,
3) szczególne osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, turniejach i konkursach sportowych,
4) wyjątkowe osiągnięcia i czyny przynoszące zaszczyt szkole,
5) działalność społeczną,
1) świadectwa z wyróżnieniem,
2) pochwały ustnej (indywidualnej udzielonej przez wychowawcę na forum klasy),
3) pochwały ustnej udzielonej przez dyrektora szkoły w obecności uczniów, rodziców lub całej szkoły,
4) wręczenia dyplomów, książek, pucharów i innych upominków,
5) przyznania nagrody rzeczowej na koniec roku szkolnego za uzyskanie świadectwa z wyróżnieniem (czyli z biało-czerwonym paskiem),
6) wyróżniania uczniów z wynikami bardzo dobrymi i celującymi oraz wzorowym zachowaniem przez przekazanie listu pochwalnego rodzicom dziecka,
7) przyznania stypendium za wyniki w nauce, osiągnięcia sportowe lub artystyczne dla uczniów klas IV-VIII,
8) dyplom uznania,
9) nagrodę ufundowaną przez radę rodziców lub samorząd uczniowski,
36
Kary
1) upomnienie indywidualne udzielane przez wychowawcę, pedagoga, nauczycieli, 2) upomnienie dyrektora,
3) zawiadomienie i wezwanie rodziców do szkoły (rozmowa wychowawcy z rodzicami),
4) rozmowa dyrektora z uczniem w obecności rodziców, wychowawcy i pedagoga szkolnego,
5) nagana (na piśmie z załączeniem do arkusza ocen),
6) odsunięcie od udziału w imprezach organizowanych przez szkołę, klasę, 7) przeniesienie do innej klasy,
8) warunkowe pozostawienie w szkole, z możliwością przeniesienia do innej szkoły z chwilą ponownego wykroczenia,
9) powiadomienie policji w przypadku:
10) obniżenie oceny z zachowania,
1) zastosowanie kar z § 54 ust. 1 p. 1–10 nie wpłynęło na poprawę postępowania ucznia,
2) pobyt ucznia zagraża dobru i bezpieczeństwu innych uczniów, propaguje sprzeczny z założeniami wychowawczymi szkoły styl życia np. rozprowadza lub zażywa narkotyki i inne środki odurzające, pali papierosy, pije alkohol, stosuje przemoc, dopuszcza się aktów wandalizmu, nagminnie oszukuje,
37
Rozdział 8
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
uczniów klas I-VIII
1) systematycznym obserwowaniu i dokumentowaniu postępów ucznia w nauce;
2) określaniu poziomu jego osiągnięć w odniesieniu do rozpoznawanych możliwości i wymagań edukacyjnych,
38
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju; 3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej;
6) wdrażanie ucznia do systematycznej pracy;
7) kształtowanie u ucznia umiejętności wyboru wartości pożądanych społecznie i kierowanie się nimi we własnym działaniu;
8) udzielaniu wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju. 3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
39
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno terapeutycznym,
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;
4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1–3, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów
5) posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii.
40
pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego na podstawie tego orzeczenia PPP lub poradni specjalistycznej.
1) 6 punktów - Brawo! Wspaniale! Uczeń osiągnął szczególnie wiele, wykazał się bardzo dużą aktywnością twórczą, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu nieznanych dotąd problemów teoretycznych lub praktycznych, posiadł wiedzę i umiejętności stawiane przez podstawę programową, wykazuje się samodzielnością i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania, jest
41
niezwykle zaangażowany w wywiązywanie się z obowiązków wynikających z zajęć dydaktycznych.
2) 5 punktów - Bardzo dobrze wykonałeś zadanie, osiągasz bardzo dobre wyniki. Pracuj tak dalej. Uczeń spełnia w większości wymagania stawiane przez podstawę programową, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów w znanych sytuacjach, wykazuje duże zaangażowanie w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z zajęć dydaktycznych.
3) 4 punkty – Pracujesz dobrze. Zastanów się czy nie można lepiej? Myślę, że stać Cię na to. Uczeń spełnia podstawowe wymagania programowe, poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne, wykazuje przeciętne zaangażowanie w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z zajęć dydaktycznych.
4) 3 punkty – Popełniłeś błędy – popatrz na nie. Postaraj się je poprawić. Wiem , że potrafisz. Musisz tylko pracować systematycznie, wtedy wyniki będą z pewnością lepsze. Uczeń ma problemy ze spełnianiem niektórych podstawowych wymagań programowych, orientuje się w zadaniach i problemach, ma podstawowy zasób wiadomości i umiejętności, ale często potrzebuje ukierunkowania i pomocy ze strony nauczyciela, wymaga częstego wsparcia i motywacji w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z zajęć dydaktycznych.
5) 2 punkty – Bardzo słabo, nie wykazujesz zaangażowania i aktywności podczas zajęć. Jesteś niesystematyczny i przychodzisz nieprzygotowany. Uczeń spełnia minimalne wymagania programowe, osiągnął to przy pomocy nauczyciela, niechętnie angażuje się w wywiązywanie się z obowiązków wynikających z zajęć dydaktycznych.
6) 1 punkt – Niestety- przykro mi, nawet z moją pomocą nie osiągasz właściwego poziomu, nie odrabiasz systematycznie prac. Uczeń nie spełnia minimalnych wymagań programowych, wykazuje się brakiem zaangażowania w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających z zajęć dydaktycznych.
42
1) obowiązującej skali ocen
2) zasadach oceniania
3) wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
4) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych
5) sposobach poprawiania ocen
6) wychowawcy klas do 30 (września) każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry – 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
3a. Przy ocenianiu można stosować zapisy informacyjne typu:
43
6.W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
1) na miesiąc przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej klasyfikacyjnej śródrocznej i końcoworocznej, nauczyciel przedmiotu informuje ucznia o zagrożeniu oceną niedostateczną i odnotowuje ten fakt przez wpis w dzienniku elektronicznym
2) wychowawca klasy przekazuje informację rodzicom (prawnym opiekunom) o zagrożeniu/ach oceną/ami niedostateczną/nymi poprzez wpis w dzienniku elektronicznym.
3) na tydzień przed Radą Pedagogiczną klasyfikacyjną i końcoworoczną należy poinformować uczniów o przewidywanych ocenach semestralnych lub końcoworocznych.
1) Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe; c) uczestniczy w proponowanych przez nauczyciela konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia ( w tym z własnej inicjatywy)
2) Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który w pełni opanował wiadomości i umiejętności na poziomie wymagań podstawowych i ponadpodstawowych w danym przedmiocie.
3) Stopień dobry otrzymuje uczeń, który w pełni opanował wiadomości i umiejętności na poziomie wymagań podstawowych oraz w części wymagania ponadpodstawowe w danym przedmiocie.
4) Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który w pełni opanował wiadomości i umiejętności na poziomie wymagań podstawowych w danym przedmiocie.
44
5) Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który nie w pełni opanował wiadomości i umiejętności objęte wymaganiami podstawowymi w danym przedmiocie, jednak posiadane wiadomości i umiejętności dają mu możliwość dalszego kształcenia.
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności podstawowych określonych w podstawie programowej danego przedmiotu. 9. Poziom opanowania wiedzy i umiejętności uczniów na sprawdzianach, pracach klasowych, testach wyrażany punktami przelicza się na ocenę szkolną według następującej skali: poniżej 30% stopień niedostateczny (1)
30-49% stopień dopuszczający (2)
50-75% stopień dostateczny (3)
76-90% stopień dobry (4)
91% - 99% stopień bardzo dobry (5)
100% stopień celujący(6)
1)Waga ocen ze sprawdzianów, kartkówek i odpowiedzi ustnych jest jednakowa z wszystkich przedmiotów.
Pozostałe formy sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów oraz ich wagi ustalają nauczyciele indywidualnie w przedmiotowych zasadach oceniania.
2) Oceny z popraw wyżej wymienionych form mają taką samą wagę. W dzienniku elektronicznym ocena poprawiona nie likwiduje i nie zmienia oceny wcześniejszej.
1) od 1,5 – ocena dopuszczająca
2) od 2,65 – ocena dostateczna
3) od 3,65 – ocena dobra
4) od 4,65 – ocena bardzo dobra
5) od 5,5 - ocena celującą
1) na prośbę ucznia lub jego rodzica nauczyciel ma obowiązek uzasadnić każdą ocenę, 2) pisemne prace uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji, przed wpisaniem do dziennika, 3) rodzice mają prawo obejrzenia pisemnej pracy dziecka,
4) nauczyciel zobowiązany jest przechowywać powyższe prace do zakończenia śródrocza (roku),
45
1) odpowiedzi ustne - opowiadanie, opis, wygłaszania tekstów z pamięci, udział w dyskusji, dialog, argumentowanie, wnioskowanie
2) prace pisemne w klasie
3) kartkówka - dotyczy tematów 3 ostatnich lekcji, bez zapowiedzi, czas trwania 15 min 4) sprawdzian - obejmuje więcej niż 3 tematy, zapowiedziany tydzień przed terminem (wpis w dzienniku elektronicznym) i trwa do 45 min
5) praca klasowa - obejmuje zakresem zrealizowany i zakończony dział tematyczny, zapowiadana z tygodniowym wyprzedzeniem (wpis w dzienniku elektronicznym) czas trwania 45 min
6) dyktanda - pisane z pamięci, ze słuchu, uzupełnianie luk w tekście (przy zapowiadaniu dyktanda należy określić rodzaj sprawdzanych umiejętności) zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem (wpis w dzienniku elektronicznym)
7) prace literackie - czas trwania od 1 do 2 godz. lekcyjnych powinny zawierać recenzje zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem (wpis w dzienniku elektronicznym) 8) prace domowe - ćwiczenia, notatki, własna twórczość, referat, wypracowanie literackie
9) aktywność na lekcji - np. praca w grupie, odgrywanie ról - drama
10) testy wielopoziomowe
1) na początku każdego śródrocza nauczyciel informuje uczniów o sposobach oceniania oraz o ilości przewidywanych dłuższych form pisemnych sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
2) uczeń jest oceniany systematycznie, na bieżąco według ustaleń przyjętych przez przedmiotowe zasady oceniania
3) w jednym tygodniu mogą się odbyć najwyżej 3 prace klasowe (sprawdziany) w danej klasie, lecz nie jednego dnia
4) w ciągu dnia może się odbyć jeden sprawdzian i nie więcej niż 3 kartkówki 5) dłuższe formy pisemne nie mogą być przeprowadzone w pierwszych 2 dniach bezpośrednio po przerwach śródrocznych i świątecznych
6) zmiana terminu pracy klasowej lub sprawdzianu może się odbyć na życzenie uczniów i za zgodą nauczyciela przedmiotu z zastrzeżeniem, że przy ustalaniu nowego terminu podpunkty 3, 4, i 5 nie obowiązują.
7) prace klasowe pisemne są obowiązkowe - uczeń nieobecny ma obowiązek napisania pracy w terminie ustalonym z nauczycielem - nie później niż 2-a tygodnie po powrocie do szkoły.
8) odmówienie pisania zapowiedzianej formy pisemnej lub nieusprawiedliwiona nieobecność równoważona będzie z wystawieniem oceny najniższej.
9) Uczeń ma prawo do poprawy oceny na zasadach zawartych w PZO poszczególnych przedmiotów.
9a)Uczeń poprawia ocenę:
46
1) po zakończeniu swoich obowiązkowych zajęć edukacyjnych za pisemną zgodą rodzica,
2) w innym terminie ustalonym przez nauczyciela.
10) sprawdzanie wiadomości i umiejętności z całego śródrocza bądź roku powinno być ujęte w szkolnym planie pracy na dany rok szkolny i przeprowadzane w formie wewnątrzszkolnej analizy osiągnięć edukacyjnych
1) prace klasowe i sprawdziany do dwóch tygodni,
2) kartkówki do jednego tygodnia,
3) prace pisemne o charakterze literackim do dwóch tygodni.
18 Uczeń wykazujący braki w nauce może otrzymać pomoc:
1) na zajęciach wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych, 2) na zajęciach świetlicy szkolnej,
3) w postaci dodatkowych ćwiczeń przygotowanych przez nauczyciela przedmiotu, 4) poprzez skierowanie na badania w poradni psychologiczno – pedagogicznej, 5) poprzez obniżenie wymagań edukacyjnych.
1) dziennik elektroniczny
2) arkusze ocen - wypełnia wychowawca klasy, w związku z klasyfikacją końcoworoczną - raz w roku
3) archiwizacja prac klasowych uczniów, prowadzona przez nauczycieli danego przedmiotu ( nauczyciel przechowuje prace przez jedno śródrocze, po czym ulegają one likwidacji)
4) sprawozdania z klasyfikowania śródrocznego i końcoworocznego są gromadzone w dokumentacji szkoły.
Sposoby informowania uczniów o osiągnięciach
1) informacja ustna o zakresie umiejętności (wiadomości) oraz o brakach i sposobach ich eliminacji
2) wystawianie oceny cyfrowej z komentarzem ustnym
1) ocena cyfrowa
2) typowanie ucznia do reprezentowania szkoły w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych
3) nagroda, dyplom gratulacyjny
4) świadectwo z wyróżnieniem
47
Sposoby powiadamiania rodziców o osiągnięciach ich dzieci
1) zebranie ogólnoszkolne
2) zebranie klasowe
3) indywidualna rozmowa z inicjatywy nauczyciela lub rodzica
4) obecność rodziców na zajęciach szkolnych (lekcje otwarte)
5) wizyta nauczyciela w domu ucznia
6) wspólne imprezy klasowe, środowiskowe
7) wycieczki, rajdy, biwaki, ogniska, zabawy szkolne
1)rozmowa telefoniczna
2) list gratulacyjny, dyplom
3) informacja poprzez wychowawcę, pedagoga, dyrektora
4) zapis w dzienniku elektronicznym
5) zapis w zeszycie przedmiotowym
6) zapis w zeszycie kontaktów wychowawcy z rodzicami, którego treść stanowią: usprawiedliwienia, nieobecności i zwolnienia z zajęć w tym ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego, inne uwagi wychowawcy skierowane do rodziców.
Ocenianie zachowania
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
48
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.
5.Ocena z zachowania zostaje wystawiona po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej o spełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych.
6.Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na oceny klasyfikacyjne zachowania;
zachowanie |
Liczba punktów |
Dopuszczalna liczba pkt ujemnych |
wzorowe |
400p i więcej |
nie więcej niż 30 |
bardzo dobre |
399 - 250 |
40 |
dobre |
249 - 150 |
60 |
poprawne |
149 - 75 |
80 |
nieodpowiednie 74 - 0 |
||
naganne |
0 p i mniej lub nagana dyrektora wobec społeczności szkolnej niezależnie od zdobytych punktów |
1) Obowiązkiem nauczyciela – wychowawcy klasy jest zapoznanie uczniów i ich rodziców ze szczegółowymi kryteriami oceniania zachowania uczniów oraz procedurami zawartymi w tym regulaminie w następujący sposób:
2) Wychowawca klasy ustala ocenę zachowania śródroczną , roczną i końcową ucznia uwzględniając:
3) Nauczyciele wychowawcy dokonują podsumowania punktacji na 1 tydzień przed radą klasyfikacyjną w danym śródroczu roku szkolnego;
4) Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna;
49
5) Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że (śródroczna) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do dwóch dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
6) W przypadku stwierdzenia, że (śródroczna) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji;
7) Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna;
8) Gdy uczeń zagrożony jest oceną naganną, wychowawca podaje ocenę do wiadomości ucznia i rodziców (opiekunów prawnych) na miesiąc przed zakończeniem śródrocza / roku szkolnego. Pozostałe oceny podane zostają na tydzień przed radą klasyfikacyjną;
9) Wychowawca klasy informuje o ustalonych ocenach zachowania:
10) W uzasadnionych przypadkach Rada Pedagogiczna może obniżyć lub podwyższyć ocenę zachowania niezależnie od ilości uzyskanych punktów;
Szczegółowe kryteria ocen zachowania ucznia:
1) uczniowie wypowiadają się pisemnie
2) wychowawca dokonuje podsumowania i o wynikach informuje klasę
3) ocenie klasy nie podlega uczeń spełniający swój obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego;
50
1) Punkty ujemne przyznawane są za każde przewinieniedokonane na terenie szkoły, w autobusie, na wszystkich imprezach, wycieczkach organizowanych przez szkołę,
2) Punkty ujemne przyznają nauczyciele i pracownicy szkoły. Uprawnieni do wpisu są tylko nauczyciele.
Egzamin klasyfikacyjny
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel albo nauczyciele zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
51
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji przeprowadzającej egzamin; 3) termin egzaminu;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
1) egzamin klasyfikacyjny śródroczny odbędzie się w dwóch pierwszych tygodniach następnego semestru
2) egzamin klasyfikacyjny końcoworoczny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Egzamin poprawkowy
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne
52
dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin egzaminu;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną
14.Zebranie rady odbywa się w ostatnich dniach sierpnia a decyzja zapada poprzez aklamację(jednomyślnie).
Egzamin sprawdzający
53
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. 6. Nauczyciel egzaminujący może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
3) termin sprawdzianu;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania sprawdzające;
6) wynik czynności sprawdzających oraz ustaloną ocenę klasyfikacyjną, 7) podpisy nauczycieli, którzy przeprowadzili czynności sprawdzające.
54
Egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki
– egzamin ósmoklasisty
55
przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, przeprowadzanego zgodnie z przepisami ustawie Prawo oświatowe, organizowanych z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, jest zwolniony z egzaminu ósmoklasisty z tego przedmiotu.
1) wskazującą język obcy nowożytny, z którego uczeń przystąpi do egzaminu ósmoklasisty;
2) wskazującą przedmiot do wyboru, o którym mowa w ust. 5, z zastrzeżeniem ust. 4.
1) zmianie języka obcego nowożytnego wskazanego w deklaracji;
2) zmianie przedmiotu do wyboru, o którym mowa w ust. 5, wskazanego w deklaracji, z zastrzeżeniem ust. 4.
56
do egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów. Dyrektor składa wniosek w porozumieniu z rodzicami ucznia.
a)na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu zamiast wyniku z odpowiedniej części egzaminu wpisuje się odpowiednio „zwolniony lub zwolniona”.
28.Wyniki egzaminu ósmoklasisty obejmują: wynik z języka polskiego, wynik z matematyki, wynik z języka obcego nowożytnego, wynik z przedmiotu do wyboru, o którym mowa w ust. 5, z zastrzeżeniem ust. 4.
29.Dyrektor przekazuje uczniowi lub jego rodzicom zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty, wydane przez okręgową komisję egzaminacyjną, z zastrzeżeniem § 13 ust. 23 pkt 4.
30.Uczeń lub jego rodzice, mogą, w terminie 2 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu, zgłosić zastrzeżenia wraz z uzasadnieniem do Dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, jeżeli uznają, że w trakcie egzaminu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania.
57
Odwołanie od oceny z zachowania
1.Uczeń może ubiegać się o ocenę zachowania o jeden stopień wyższą na swój uzasadniony pisemny wniosek potwierdzony przez rodziców (prawnych opiekunów), skierowany do dyrektora szkoły;
1) wychowawca klasy - jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel uczący w tej klasie
3) pedagog,
4) przedstawiciel samorządu klasowego.
Promowanie uczniów
3.Na wniosek rodziców i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w
58
jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcoworocznej otrzymał oceny wyższe od oceny niedostatecznej,
2) w przypadku szkoły podstawowej - jeżeli ponadto przystąpił do egzaminu ósmoklasisty.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
1) Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, upamiętnienie rocznicy wybuchu II wojny światowej,
2) Dzień Edukacji Narodowej,
3) Święto Odzyskania Niepodległości,
4) Święto Patrona Szkoły,
5) Rocznica Konstytucji 3 Maja,
6) Pożegnanie absolwentów,
7) Ślubowanie uczniów klas pierwszych.
59
1) Przygotowanie projektu zmian przez zespół zadaniowy.
2) Przedstawienie projektu zmian Radzie Rodziców, Radzie SU oraz Radzie Pedagogicznej.
3) Podjęcie uchwały zmieniającej zapisy w Statucie.
4) Uprawnioną do dokonywania nowelizacji statutu jest rada pedagogiczna, podejmując stosowną uchwałę.
5) Inicjatorami projektu zmian mogą być:
Dzieje chemii i przemysłu chemicznego biegną dalej naprzód! W tej dziedzinie nie ma ani stacji końcowej, ani stanu nasycenia, ani skrzepnięcia fali wielkiej ewolucji.
98-335 Pątnów
Pątnów 105