Energetyki pobudzają mózg – dzięki czemu działa on szybciej i sprawniej. Czy wiesz, w jaki sposób napoje energetyczne działają na mózg, że dają mu dodatkowego „powera”?

Napoje energetyczne stymulują mózg. Dzięki temu czujemy większą jasność umysłu, lepiej się koncentrujemy i nie chce nam się spać. Zyskujemy też dodatkową energię i czujemy mniejsze zmęczenie. Niestety często zdarza się, że sięgamy po napoje energetyczne wtedy, gdy nie potrzebujemy dodatkowego „powera”. Z przyzwyczajenia  pijemy energetyki w dużych ilościach. Nie jest to zdrowe ze względu na wysoką zawartość różnych substancji chemicznych w napoju energetycznym...

W dniach 12-13 lutego 2020 klasy 1-3 uczestniczyły w warsztatach "Pierwsza pomoc". Młodzieżowi edukatorzy z klasy VIII Ania i Weronika wraz z wychowawczyniami klas  przedstawiły dzieciom plan postępowania w razie niebezpiecznego wypadku i udzielania pierwszej pomocy. Uczniowie dowiedzieli się  kiedy i jak wzywać pomocy, przypomnieli sobie wszystkie telefony alarmowe, potrafią sprawdzić, w jakim stanie jest osoba poszkodowana, ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej a nawet zastosować reanimację.

4 listopada 2019 uczniowie klas VI,VII,VIII z terenu Gminy Pątnów brali udział w programie profilaktyki uzależnień „NOE”. To program z zakresu profilaktyki alkoholowej, jego głównym zadaniem jest zapobieganie stratom, występującym z powodu nadużywania środków psychoaktywnych. Ogromnym atutem stały się poruszające, osobiste doświadczenia prowadzących: Joanny i Adama oraz wsparcie Małgorzaty, Wiktorii i Jakuba. Realizatorzy programu starali się unikać dydaktycznych pouczeń stwarzając jednocześnie  atmosferę ciepła i bliskości.

Dopalacze - objawy zatrucia i skutki uboczne zażywania dopalaczy 

Dopalacze to narkotyki wyjątkowo niebezpieczne dla zdrowia. Najczęściej po substancje psychoaktywne sięgają młode osoby.  Niekiedy nieświadome zagrożenia, jakie dopalacze niosą dla zdrowia i psychiki. Jakie mogą być skutki zażywania dopalaczy?   Dopalacze, podobnie jak narkotyki, mają działanie psychoaktywne, czyli mają wywoływać w organizmie określone stany – odurzenia, pobudzenia, euforii, halucynacje.

W dniu 20 luty 2020r. sierż. sztab. Łukasz Krzemień z Komendy Powiatowej Policji w Wieluniu przeprowadzili zajęcia samoobrony dla uczennic  klas VII i VIII. Spotkanie zorganizowane było w szkole na sali gimnastycznej z inicjatywy Przewodniczącej Samorządu Uczniowskiego Anny Kowalik. Organizatorkami zajęć były opiekun Samorządu Uczniowskiego p. K. Świegot oraz pedagog szkolny p. E. Pęcherz. .

Zadania pedagoga szkolnego

 

Do zadań pedagoga szkolnego należy w szczególności:

  • prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
  • diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu i szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
  • minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
  • inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
  • gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
  • prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
  • koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę;
  • współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Zadania te są realizowane we współpracy z rodzicami uczniów, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.