W miesiącu maju i czerwcu uczniowie klasy pierwszej uczestniczyli w zajęciach Fundacji Uniwersytet  Dzieci prowadzonych przez wychowawcę Elżbietę Pęcherz. Projekt nosił nazwę „ Mali matematycy. Gdzie szukać matematyki ? Oto kilka zdań na temat zrealizowanych zadań.

Hałas, rozmowy, szumy i życie w ciągłym biegu – czy tylko one sprawiają, że trudno nam się skoncentrować? Na co dzień rzadko zdajemy sobie sprawę z tego, że myśli i emocje również mają duży wpływ na nasze działanie. Oddziaływują na tempo i jakość wykonywanego zadania, a także umiejętność skupienia się na poleceniu. Na zajęciach dzieci dowiedziały się, co ma wspólnego pozytywne nastawienie z koncentracją uwagi oraz jak emocje wpływają na motywację do podejmowania trudnych zadań. Wykonały zadania, których celem było ćwiczenie koncentracji wzrokowej, słuchowej i dotykowej.

Dzięki temu, że się od siebie różnimy, rozwijamy odmienne pasje i jesteśmy dobrzy w różnych rzeczach, możemy się uzupełniać. Podczas lekcji uczniowie  mieli okazję do samodzielnego poszukiwania własnych mocnych stron. Zastanawiali, na czym polega różnorodność i jakie płyną z niej korzyści.

Większość współczesnych urządzeń elektronicznych, z których korzystamy na co dzień, ma wbudowany zegar, dzieci poznały różne sposoby zapisu i przedstawiania czasu. Podczas zabawy ruchowej wspólnie zbudowały zegar tarczowy i wcieliły się w role jego wskazówek. Wykorzystując kredki, przećwiczyły rzymski zapis cyfr i liczb od I do XII.

W jaki sposób dokonywano pomiarów, zanim wymyślono takie narzędzia, jak linijka, czy miarka krawiecka? Jak ludzkie ciało może być pomocne w dokonywaniu pomiarów? Czy rolka papieru może się przydać w nauce matematyki i poznawaniu jej historii? Dzięki licznym zabawom i doświadczeniom, uczniowie poznali różne możliwości pomiaru, bez użycia specyficznych narzędzi, a także poznali dawne miary handlowe.

O tym, jak istotna jest orientacja w przestrzeni wie każdy, kto choć raz się zgubił. Budujemy ją nie tylko w oparciu o nasze doznania wzrokowe, ale także słuchowe, dotykowe i kinetyczne. Uczniowie  trenowali orientację w przestrzeni. Dzięki prostym aktywnościom – m.in. zabawom ruchowym, rysowaniu labiryntów – dowiedzieli się, jak poprawnie formułować i odczytywać instrukcje dotyczące przemieszczania się ludzi i przedmiotów.

Geometria jest jedną z najstarszych dziedzin matematyki – już starożytni Egipcjanie wykorzystywali ją podczas budowy ogromnych piramid. Każdy wie, jak wygląda kwadrat, czy trójkąt. A jak wyglądają figury platońskie i archimedesowskie? Jaką figurą geometryczną jest model piłki nożnej? Podczas zajęć uczniowie obejrzeli film edukacyjny z udziałem naukowca, który wprowadził ich w podstawy geometrii. Pracując z modelami figur geometrycznych dzieci poznały różnice pomiędzy figurami płaskimi, a przestrzennymi.

Koło, obok odkrycia ognia, jest jednym z najstarszych i najważniejszych wynalazków wszech czasów. W jaki sposób najłatwiej przedstawić koło w formie graficznej? Pierwszaki przyjrzały się dokładnie podstawowym figurom geometrycznym. Przy pomocy różnych przedmiotów oraz własnych ciał  konstruowały figury. Dzięki opowieści o trzech państwach: Republice Koła, Zjednoczonemu Królestwu Prostokątów oraz Trójkątlandii  trenowały rysowanie figur.

Projekt był bardzo ciekawy, zawierał filmy i prezentacje opracowane przez naukowców, wiele zadań praktycznych. Chętnie podejmiemy się realizacji kolejnego w klasie drugiej.

Zdjęcia

,,SMACZNIE, ZDROWO, KOLOROWO’’ –
robimy wiosenne kanapki
Pod koniec maja w klasie III odbyły się praktyczne zajęcia kulinarne. Celem tych zajęć było poznanie wartości odżywczych pierwszych wiosennych warzyw, a także kształtowanie zaradności życiowej podczas przygotowywania posiłku. Wszyscy ubrani w fartuszki umyli ręce i warzywa, a także zadbali o estetykę i porządek na stanowiskach pracy. Następnie dzieci z wielkim zapałem zabrały się do przygotowania wiosennych kanapek. Zrobione przez dzieci kanapki wyglądały pięknie i kolorowo, były pełne witamin, a smakowały wszystkim wybornie. Okazało się, ze dzieci jednak lubią warzywa, a najlepiej smakują im kanapki zrobione własnoręcznie. Na zajęciach dzieci poprzez zabawę uczyły się o zdrowym odżywianiu, a także poznały korzyści wynikające ze spożywania drugiego śniadania. Jednym słowem było smacznie, zdrowo, i kolorowo. Na koniec zajęć wszyscy mogli oddać się rozkoszy smakowania swoich pięknych, kolorowych i co najważniejsze zdrowych kanapek. Mniam !

 

zdjęcia

W dniu 01.06.2022r odbyła się wycieczka do kina Syrena w Wieluniu na film pod tytułem ,, Nawet myszy idą do nieba’’. Wycieczka została zorganizowana przez Radę Rodziców z okazji Dnia Dziecka. W wycieczce uczestniczyli wszyscy uczniowie klas I – IV Publicznej Szkoły Podstawowej im. Wł. St. Reymonta w Pątnowie. Zbiórka uczniów odbyła się o godzinie 8.20 na parkingu szkolnym, wszyscy uczestnicy stawili się punktualnie. Po sprawdzeniu listy obecności przez opiekunów, uczniowie zajęli miejsca w autokarze i ruszyliśmy w drogę. Po dotarciu do sali kinowej wszyscy uczniowie wraz z opiekunami zajęli wyznaczone miejsca. Projekcja filmu trwała 2 godziny. W tym czasie wszyscy w skupieniu oglądali film. Po skończeniu, wyszliśmy z kina i udaliśmy się do autokaru. W drodze powrotnej dyskutowaliśmy na temat filmu, że takie wycieczki też mogą nas czegoś nauczyć.
Do szkoły z kina wróciliśmy o godzinie 11.20. Wszyscy stwierdzili, że wycieczka była udana i bardzo chętnie znów wybiorą się do kina.

 

 

zdjęcia

                   Koło przyrodnicze – lekcja w punkcie dydaktycznym

W punkcie dydaktycznym “Zwiastuny czasu “ uczestnicy koła przyrodniczego bawili się w badaczy gleby. Za pomocą kwasomierzy badali w ogródku szkolnym kwasowość gleby, dzięki czemu poznali różne kwasowości gleby. Dowiedzieli się, które rośliny są wskaźnikami glebowymi, czyli jaką glebę preferują. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem podeszli do wykonania zadania. Sprawiło im to dużą radość.

17 maja 2022r. naszą szkołę odwiedził mł.asp. Łukasz Krzemień z Komendy Powiatowej Policji w Wieluniu. Funkcjonariusz przeprowadził test sprawności fizycznej dla uczniów klas VII-VIII. Polegał on na pokonaniu toru przeszkód w jak najszybszym czasie. Chłopcy doskonale poradzili sobie z tym zadaniem.

Pedagog szkolny

zdjęcia

 

     W ramach działań na rzecz podnoszenia atrakcyjności księgozbioru bibliotecznego oraz rozwijania kompetencji czytelniczych zorganizowano w bibliotece szkolnej  konkurs na Plakat reklamujący bibliotekę szkolną i czytanie. Był on skierowany do uczniów klas I-III i miał na celu rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej oraz wzmocnienie potrzeby korzystania z zasobów bibliotecznych.

     Uczestnicy konkursu mogli wykonać pracę dowolną techniką. W odpowiedzi na propozycję napłynęło wiele ciekawych i barwnych plakatów. Ostatecznie nagrodzono trzy prace.

     Wśród laureatów znaleźli się:

     Bartosz Raducki  - I miejsce

      Maria Nowacka  - II miejsce

      Nina Gońda – III miejsce

 Wszystkim uczestnikom dziękujemy za wkład pracy, zwycięzcom serdecznie gratulujemy.

 

           zdjęcia nagrodzonych prac

           zdjęcia

                                                                                                                        TRZYMAJ FORMĘ

Nasza szkoła po raz kolejny uczestniczy w programie “Trzymaj Formę!”.

Jest to program edukacyjny współorganizowany przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO.

Celem programu "Trzymaj Formę!" jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety.

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA

1. Spożywaj posiłki regularnie (4–5 posiłków co 3–4 godziny).

2. Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości, co najmniej połowę tego, co jesz. Pamiętaj o właściwych proporcjach: ¾ – warzywa i ¼ – owoce.

 3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.

 4. Codziennie spożywaj co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem i – częściowo – serem.

 5. Ograniczaj spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych do 0,5 kg/tyg.). Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.

6.Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.

 7. Unikaj spożycia cukru i słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).

 8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak.

 9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5 litra dziennie.

10. Nie spożywaj alkoholu.

Uczniowie z Koła przyrodniczego przygotowali zdrowe i kolorowe kanapki.

GALERIA:

                                                                                                                         Magdalena Kryściak

                                                       WYCIECZKA DO LASU

W poniedziałek 23 maja klasa IV i uczestnicy Koła przyrodniczego z klasy V wraz z opiekunami byli na wycieczce w Leśnym punkcie edukacyjnym w Mierzycach, który jest usytuowany na terenie Szkółki Leśnej- Nadleśnictwo Wieluń. Na miejscu przyjęła nas sympatyczna Pani, która oprowadziła nas po lesie opowiadając o warstwach lasu i różnych gatunkach drzew. Opowiadała też w jaki sposób lasy są zalesiane. Mogliśmy także zobaczyć szkółkę drzew. Dowiedzieliśmy się wiele ciekawych rzeczy o poszczególnych gatunkach drzew, a także o tym jak wygląda praca leśnika. Widzieliśmy ślady różnych zwierząt. Słyszeliśmy piękny śpiew ptaków i stukot dzięcioła. Las to bogate źródło poznania świata przyrodniczego.