W miesiącu maju i czerwcu uczniowie klasy pierwszej uczestniczyli w zajęciach Fundacji Uniwersytet  Dzieci prowadzonych przez wychowawcę Elżbietę Pęcherz. Projekt nosił nazwę „ Mali matematycy. Gdzie szukać matematyki ? Oto kilka zdań na temat zrealizowanych zadań.

Hałas, rozmowy, szumy i życie w ciągłym biegu – czy tylko one sprawiają, że trudno nam się skoncentrować? Na co dzień rzadko zdajemy sobie sprawę z tego, że myśli i emocje również mają duży wpływ na nasze działanie. Oddziaływują na tempo i jakość wykonywanego zadania, a także umiejętność skupienia się na poleceniu. Na zajęciach dzieci dowiedziały się, co ma wspólnego pozytywne nastawienie z koncentracją uwagi oraz jak emocje wpływają na motywację do podejmowania trudnych zadań. Wykonały zadania, których celem było ćwiczenie koncentracji wzrokowej, słuchowej i dotykowej.

Dzięki temu, że się od siebie różnimy, rozwijamy odmienne pasje i jesteśmy dobrzy w różnych rzeczach, możemy się uzupełniać. Podczas lekcji uczniowie  mieli okazję do samodzielnego poszukiwania własnych mocnych stron. Zastanawiali, na czym polega różnorodność i jakie płyną z niej korzyści.

Większość współczesnych urządzeń elektronicznych, z których korzystamy na co dzień, ma wbudowany zegar, dzieci poznały różne sposoby zapisu i przedstawiania czasu. Podczas zabawy ruchowej wspólnie zbudowały zegar tarczowy i wcieliły się w role jego wskazówek. Wykorzystując kredki, przećwiczyły rzymski zapis cyfr i liczb od I do XII.

W jaki sposób dokonywano pomiarów, zanim wymyślono takie narzędzia, jak linijka, czy miarka krawiecka? Jak ludzkie ciało może być pomocne w dokonywaniu pomiarów? Czy rolka papieru może się przydać w nauce matematyki i poznawaniu jej historii? Dzięki licznym zabawom i doświadczeniom, uczniowie poznali różne możliwości pomiaru, bez użycia specyficznych narzędzi, a także poznali dawne miary handlowe.

O tym, jak istotna jest orientacja w przestrzeni wie każdy, kto choć raz się zgubił. Budujemy ją nie tylko w oparciu o nasze doznania wzrokowe, ale także słuchowe, dotykowe i kinetyczne. Uczniowie  trenowali orientację w przestrzeni. Dzięki prostym aktywnościom – m.in. zabawom ruchowym, rysowaniu labiryntów – dowiedzieli się, jak poprawnie formułować i odczytywać instrukcje dotyczące przemieszczania się ludzi i przedmiotów.

Geometria jest jedną z najstarszych dziedzin matematyki – już starożytni Egipcjanie wykorzystywali ją podczas budowy ogromnych piramid. Każdy wie, jak wygląda kwadrat, czy trójkąt. A jak wyglądają figury platońskie i archimedesowskie? Jaką figurą geometryczną jest model piłki nożnej? Podczas zajęć uczniowie obejrzeli film edukacyjny z udziałem naukowca, który wprowadził ich w podstawy geometrii. Pracując z modelami figur geometrycznych dzieci poznały różnice pomiędzy figurami płaskimi, a przestrzennymi.

Koło, obok odkrycia ognia, jest jednym z najstarszych i najważniejszych wynalazków wszech czasów. W jaki sposób najłatwiej przedstawić koło w formie graficznej? Pierwszaki przyjrzały się dokładnie podstawowym figurom geometrycznym. Przy pomocy różnych przedmiotów oraz własnych ciał  konstruowały figury. Dzięki opowieści o trzech państwach: Republice Koła, Zjednoczonemu Królestwu Prostokątów oraz Trójkątlandii  trenowały rysowanie figur.

Projekt był bardzo ciekawy, zawierał filmy i prezentacje opracowane przez naukowców, wiele zadań praktycznych. Chętnie podejmiemy się realizacji kolejnego w klasie drugiej.

Zdjęcia